User Testing – iets wat elke webshop zou moeten doen

User Testing – iets wat elke webshop zou moeten doen

Vandaag had ik de mogelijkheid om een focus group / user testing bij te wonen van één van mijn klanten. Het was de eerste keer dat ik zelf dergelijke sessie kon/mocht bijwonen.

Doel

Het doel van degelijke user testen is om inzicht te krijgen in de de gedachtengang van de gebruikers van een bepaalde webshop en om te weten waar ze tegenaan lopen. Hier worden dan bepaalde aanpassingen doorgevoerd aan de webshop.

De setup

De specifiek gekozen testpersonen werden onderverdeeld in twee groepen volgens leeftijd. Ze hadden ‘huiswerk’ gekregen om thuis een bepaalde opdracht te vervullen. Ze moesten ze iets terugvinden/zoeken op de website van onze klant.

Daarna werden ze per leeftijdsgroep samengebracht en werden hun ervaringen besproken en bediscussieerd.

Leer van je gebruikers

Je website kan nog zo goed in elkaar zitten, toch zijn er steeds zaken die beter kunnen. En veelal zijn het evidente zaken die wij als evident beschouwen terwijl anderen dit wel een struikelblok vinden.

Let wel, als één klant een bepaalde opmerking geeft moet je niet direct gaan panikeren. Wanneer een bepaalde opmerking door meerdere klanten wordt gezegd, dan weet je dat er verandering nodig is.

Dergelijke user testen kunnen van onschatbare waarde zijn voor jouw webshop/website. Maar alvorens je hiermee start, zorg ervoor dat jouw website technisch correct werkt. Het zou jammer zijn om geld te geven aan user testing terwijl er zaken verteld zullen worden die je eigenlijk al zelf wist.

Onlangs las ik ook het boek ‘Meer omzet met je webshop’ van Jurgen Jongejan. Binnenkort mag je hier mijn verslag ervan lezen.

Eén gedachte over “User Testing – iets wat elke webshop zou moeten doen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *