Must read The Lean Startup – Think big & Start small!

Must read The Lean Startup – Think big & Start small!

De laatste tijd versilnd ik meer en meer boeken in de vorm van audioboeken. Zo kan ik, wanneer ik in de wagen zit, ga sporten, … ook boeken “lezen”. Het laatste boek dat ik beluisterde was “The lean startup” van Eric Ries. Een aanrader voor iedereen, elke ondernemer, startup of iemand die een product / project wil uitbouwen.

Normaal beluister ik voornamelijk podcasts. Maar het lukt me niet meer om het aantal nieuwe afleveringen te verwerken. Daarnaast worden er ook regelmatig nieuwe podcasts gelanceerd die, af en toe, ook de moeite zijn om te volgen. Op die manier blijf je up-to-date met het laatste nieuws, trends en tips & tricks in jouw niche. Maar (audio)boeken bevatten ook enorm veel kennis en gaan meer over bepaalde algemene systemen of strategische inzichten. Kennis die je eigenlijk ook zou moeten hebben.

Onlangs vond Conversion Day 2017 plaats in Brussel. Op het event werden verschillende topics aangehaald van conversion rate optimization, het schrijven van de juiste copy, growth hacking, starten met het juiste UX design, … Ook werden er verschillende boeken aangehaald die toch een bepaalde must read zijn voor digitale marketeers, ondernemers en/of leken die een ondernemingen willen starten. The lean startup was er één van.

“Think big and start small” – Eric Ries

In het boek legt Eric Ries uit welk systeem er nodig is om snel te kunnen groeien met je product, je onderneming en het snelst te kunnen bijsturen. Eén van de redenen waarom start-ups falen, is omdat er geen marktvraag is naar hun product.

Als je dit te weten komt, in de beginfase wanneer je je product ontwikkeld, dan zal je dit heel wat geld, kopzorgen en problemen voorkomen. Je kan je product aanpassen naar iets dat wel werkt.

Ga voor een MVP (Minimum Viable Product)

Een minimum viable product (MVP) is het kleinste of het minimum van een productversie dat je nodig hebt om een antwoord te kunnen geven op de vraag van je klanten. Op die manier kunnen zij al een bepaalde behoefte of vraag beantwoorden met jouw product. Belangrijk hier is om feedback te vragen aan die klanten.

Daarnaast en verder bij de ontwikkelen van je product, is het belangrijk om kleine en korte updates door te voeren en controleren of dit het gewenste gedrag of functionaliteit is voor de klanten. Ga niet voor grote update waarin duizenden nieuwe features zitten. Dit duurt te lang voordat alles goed getest kan worden. En zorgt er tevens voor dat je pas heel laat feedback kunt krijgen van je klanten.

Dit boek is zeker een aanraden voor elke ondernemer. Er worden interessante principes uitgelegd die in elke onderneming toegepast kunnen worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *