Begin klein en zet haalbare stappen…

Begin klein en zet haalbare stappen…

Als digital marketeer / web project manager help ik start-ups en gevestigde waarden met de bouw van een nieuwe website en de groei ervan. Echter zie ik, vooral bij start-ups vaak een terugkerend element / fout die ze maken.

Voornamelijk bij start-ups is het niet eenvoudig om alles van bij de start goed te hebben. Maar elke webshop / doelgroep is anders en heeft andere noden.

Veel start-ups zien het direct (te) groot en willen van bij de start ook alle toeters en bellen hebben, die de grootmachten ook hebben/gebruiken. Maar dit is volgens mij een verkeerde aanpak. Onderstaande punten heb ik opgebouwd op basis van mijn ervaring met klanten en projecten. Voornamelijk start-ups maken het zichzelf moeilijk en moeten het anders aanpakken.

Waarom? 

Voornamelijk om budgettaire redenen en om een bepaalde leercurve te kunnen doormaken. Het opstarten van een website/webshop vergt zelf ook wat kennis van zaken, ookal worden heel veel zaken uitbesteed. Kennis en budget die de grootmachten wel hebben.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe webshop worden steeds de best practices voorgelegd aan de klanten. Maar het is nog steeds hun keuze om bepaalde beslissingen te nemen. Veelal willen ze ook direct 100 verschillende zaken aanpakken en verbeteren. En daar loopt het, volgens mij, verkeerd.

Start met (gratis) tools en analyseer je project

Een belangrijk aspect is de basis en weten of het concept aanslaat / verkoopt. Om hier zeker van te zijn moet je een product of dienst hebben. Vooraleer je het grote budget gaat uitbesteden, bouw jouw idee uit met de hulp van enkele (gratis) tools zoals:

  • website met WordPress (zoals Webble)
  • webshop met Woocommerce (op basis van WordPress)
  • Gratis emails via Mailchimp
  • CRM systeem van Hubspot

Er zijn genoeg zaken online terug te vinden waarmee jij al een grote stap vooruit bent. Op die manier leer je heel veel zaken over jouw project, jouw doelgroep, … Dankzij de grote kennisbank van Google kan je heel veel zaken zelf controleren en opvolgen.

Continue groei – zet kleine / haalbare stapjes

Een bepaald (eind)doel hebben is zeker nodig om te weten naarwaar je wenst te gaan met je project. Maar je verwachtingen mogen ook niet te groot zijn van bij het begin. Daarom is het beter om continue kleine stapjes te zetten zodat je als bedrijf / project kunt groeien.

Enkele ideeën om wekelijks/ maandelijks te groeien

  • Schrijf wekelijks content voor op je website/webshop
  • Begin met de basis en voeg uitbreidingen toe wanneer het kan/past
  • Neem wekelijks product foto’s van jouw producten
  • Spendeer wekelijks tijd voor linkbuilding (iets wat te vaak vergeten wordt)

Er zijn stappen genoeg die gezet moeten worden. Maar het is belangrijk dat deze goed en doordacht worden gedaan. Dit bespaart op lange termijn een grote kost uit.

Automatiseer stap per stap

Bij de lancering van een webshop zullen de eerste weken/maanden het aantal verkopen (moeten) groeien. Tijdens dit proces kan je zelf te weten komen welke zaken veel tijd vergen en geautomaiseerd moeten worden. Zo weet je ook wat belangrijk is en wat niet.

Hetzelfde qua (automatische) communicatie naar klanten toe. Zet stap per stap een marketing automation plan op waardoor je heel gericht en duurzaam kunt werken.

Hou je budget in het oog

Voor nieuwe start-ups is het budget een belangrijk aspect, misschien wel het belangrijkste. Naast de initiële kost van een nieuwe website of webshop moet je weten dat er nadien bepaalde zaken gaan moeten gewijzigd en verbeterd worden. Zaken die veelal niet als ‘part of project’ behandeld zullen worden.

Zoals het uitbreiden van bepaalde functionaliteiten, het aanpassen van de layout, …

Wanneer je start met een kleine beperkte basis vanwaar je kunt groeien en verbeteren, bouw je bepaalde kennis op waarmee je later de juiste stappen kunt zetten wanneer je een volledig website op maat laat bouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *